RESPLANDOR (RADIANCE)

Concealment, escape, transvestism, sinuosity, splitting, have always been strategies of conservation and resistance, constituting, in the end, highly effective performance aesthetic manoeuvers in the anthropological and social spheres. Ocultos Aparentes, which brings together the work of these thirteen dissenting, interpellating and subversive Amazons, proposes, without a doubt, a panorama of centralisation of the female voice, celebrating not the exclusive verticalism of the latest fascisms, but rather that of fragmented and expeditious horizontality. The works gathered here do not seek to address, as did the writers of the Latin American “Boom”, to the great mysteries of holistic identities, and stories that transcend the basic principles of reality, to set their sights on commercial fiction and the contraband of airport souvenirs. Rather, these works speak from a place of their very own, very personal, very intimate language, without abandoning for one moment, of course, complicity with the cultural environment that inhabits them and that, necessarily, shapes them– but always from a position of emancipation with respect to any dictatorship of the stated and the pre-established. These thirteen Amazons know (very well) that if I define myself based on the voice of the other, it will always be that other who manipulates my projection and shapes my image in front of the mirror of sterile and standardised reproductions.

Their works, then, are articulated around emotional as well as ethical points of view, reflecting the satisfaction of being in a state of stillness and silence (and reverberation and nerve), positions that allow each piece to occupy a place of meditation, of intellectual maturation, of reflection; which, perhaps, can be reverted into a dialogue and intelligent delectation with the cultural interlocutors of these creations. In this way a frontal dialogue is maintained with narrative pretexts like identity, expanded ontology, the female sign, (stratified infinitely), the lapsed and prolix means of collective memory, the passage of time, and silence, as a metaphor for locution and affirmation.

Daniel G. Alfonso and Andrés Isaac Santana

OCULTOS APARENTES

25 febrero al 17 marzo de 2019

RESPLANDOR

La ocultación, el cimarronaje, el travestismo, lo sinuoso, lo escindido, han sido, desde siempre, estrategias de conservación y de resistencia, devenidas, al cabo, en maniobras estéticas de alto rendimiento en los ámbitos de lo antropológico y de lo social. Ocultos Aparentes, que reúne el trabajo de estas trece amazonas disidentes, interpelantes y subversivas, propone, sin lugar a duda, un panorama de centralización de la voz femenina en el que se celebra no el verticalismo excluyente de los nuevos fascismos de turnos; sino, por el contrario, el de la horizontalidad fragmentada y expedita. Las obras aquí reunidas no buscan responder, como hicieron los escritores del Boom latinoamericano, a los grandes misterios de identidades holísticas y de historias que rebasa los principios básicos de la realidad para fijar sus metas en la ficción comercial y en el contrabando del souvenir de aeropuertos. Diferente de ello, estas obras hablan desde un lugar de enunciación muy propio, muy personal, muy íntimo. Sin abandonar, ni por asomo, claro está, las complicidades con el medio cultural que les habita y que -por fuerza- les determina. Pero siempre desde la emancipación respecto de toda dictadura de lo dicho y de lo preestablecido. Estas trece amazonas saben (saben bien) que si me defino a partir de la voz del otro será siempre ese otro el que manipula mi proyección y recorta mi imagen frente al espejo se las reproducciones estériles y estandarizadas.

Sus obras, entonces, se articulan en torno a puntos de vista tanto emocionales como éticos en los que se refleja a satisfacción de estar en estado de quietud y de silencio (también de reverberación y de nervio). Posiciones que permiten que cada pieza se ubique en zona de meditación, de maduración intelectual, de reflexión. Lo que, tal vez, pueda revertirse en un diálogo y de goce inteligente con los interlocutores culturales de estas propuestas. De tal suerte, se mantiene una conversación frontal con asideros narrativos como los de la identidad, la ontología expandida, el signo mujer (estratificado al infinito), los resortes lapsos y prolijos de la memoria colectiva, el paso del tiempo y el silencio en tanto que metáfora de locución y de afirmación.

Daniel G. Alfonso and Andrés Isaac Santana